پسوریازیس

0
740
16 مرداد 1400
0
740
16 مرداد 1400

پسوریازیس

پسوریازیس، کنترل تا درمان با طب سوزنی

تهیه کننده:  حسین انتظاری

مدرس گروه توسعه طب کهن ،محقق و پژوهشگر طب سوزنی

اطلاعات ،در هر بخشی باعث شناخت بهتر و جلوگیری از خطاهاست ، ریشه پسوریازیس (psoriasis) که برگرفته از زبان فرانسوی که با صدفک یا داءالصدف بیماری پوستی مزمن که جز بیماریهای خود ایمن هم یاد میگردد.

این بیماری زمانی رخ میدهد که دستگاه ایمنی بدن سیگنالهای اشتباه میفرستدواین سیگنالها باعث افزایش سرعت چرخه رشد سلولی پوست میگردد.یعنی افزایش بیش از حد سلول پوستی.

باید توجه داشت پسوریازیس اصلا واگیر دار نیست.

انواع پسوریازیس

پنج نوع اصلی پسوریازیس پلاکی ، خالدار،معکوس،پوسچولاو اریترودرمیک میباشد. شایع ترین آن پلاک مانند است که با ناحیه هایی قرمز رنگ و پوشش نقره ای و سفید از سلولهای مرده پوست مشخص میشود . این بیماری در هر نقطه ای از بدن مانند زانو،ارنج،پوست کف دست و پا میتوان مشاهده کرد و در نقاطی که پوست بدن نیاز به جمع شدگی دارد بسیار سخت و درد آور است.و گاهی همراه خونریزی.

طبق اعلام برخی از مبتلایان حتی تحریک شدن پوست با گزش حشرات میتواند عامل تحریک کننده و ایجاد یک نقطه جدید باشد.میتوان گفت هر زمان که پوست اسیب ببیند یا تحریک شود میتواند باعث پلاک جدید شود .

این بیماری در بخشهایی  از بدن مشاهده میشود که دارای چین وچروک  میباشد ؛ پلاکهای قرمز ،صاف و خارش آور در نقاطی چون کشاله رانها ،باسن، زیر بغل ، زیر سینه ها و افراذ چاق در لایه هایی که پوست شکم جمع میشود و اطراف الت تناسلی. البته باید توجه داشت پوست ملتهب شده این نقاط بدلیل تعریق و اصطحکاک ،گاهی وضعیت وخیمی پیدا میکند که عفونت قارچی را میتوان نام برد.

پسوریازیس پوست سر

گاهی پسوریازیس در پوست سر بوجود می آید و منجر به ضایعاتی بر صورت ،گوش و خط رویش مو میگردد که ریزش مو دور از تصور نیست.

پسوریازیس پوسته ای

ز انواع نادر این بیماریستو در سطح وسیع یا کوچک با التهاب روی دست و پا و انگشتان نمایان میگردد.در این حالت داشتن تب ، خارش و اسهال شایع میباشد.

 

پسوریازیس اریترو درمیک

معمولا این نوع شیوع کمتری را داراست. تمام سطح بدن با پوسته قرمز رنگی پوشیده میگردد به همراه خارش و سوزش.

کارهای روزمره که منجر به کاهش و تقریبا کنترل منجر میگردد

در کنار درمان میتوان برای  تسریع بهبود به نکاتی توجه داشت. مهمترین مساله حفظ آرامش و دوری از استرس است و آرامش را دوباره به زندگی خود بازگردانید،با ورزشهایی مانند یوگا و مدیتیشن.

سیگار کشیدن ممنوع که جز عوامل تحریک کننده میباشد.

رزیم غذایی سالم داشته باشید .از مواد غذایی دارای امگا 3 استفاده گردد مثل ماهی ،تخم کتان،سویاو…ذر ضمن از غذاهای فراوری شده دوری کنید مثل فست فودها و…

استفاده از مکمل های غدایی مانند ویتامینها  و شیر سویا و .. استفاده گردد.

حمام کردن روزانه ولی عدم استفاده از صابونهای خشک و عطری.

از مرطوب کننده ها استفاده کنید( لوسیون های ضد حساسیت)

نور طبیعی خورشید با استفاده از کرم ضد آفتاب و کاهش وزن مهمترین راهکارها پیشنهاد میشود.

چگونه طب سوزنی به تسکین روند بیماری کمک میکند؟

طب سوزنی یک عمل باستانی با قرار دادن سوزنهای نازک در مسیر کانال انرژی ها بعنوان یک درمان تکمیلی میباشد.برخی بررسی ها نشان داده که طب سوزنی میتواند در تسکین درد،کنترل استرس و اضطراب به کنترل میزان التهاب کمک نماید.

همانطور که در بالا گفته شد برعکس شایعه ای که بین مردم رواج پیدا کرده و تقویت سیستم ایمنی توصیه میگردد ولی از آنجایی که یک بیماری خود ایمن هست ،بمانند طب نوین از چیزهایی که سیستم ایمنی را تحریک میکند نباید بکار برد یا استفاده کرد به همین منظور در طب نوین داروهایی تجویزمیگردد بری آرامش سیستم ایمنی بدن.

در طب سوزنی عوارض بیماری را به حداقل میرساند. کم کردن علل تشدید کننده و یا بسیاری از افراد که بدلیل درد در مفاصل شکایت میکنند ،در این طب درد رابشدت کاهش داده و به بهبود فرد کمک میکند.

در بالا گفته شد که میزان اضطراب زیاد باعث تشدید بیماری میگردد که میتوان گفت در مبتلایان اضطرابی با تقویت قشر جلوی مغز از طریق طب سوزنی میتوان آرامش خاصی را به بیمار بخشید. در اصل میتوان گفت افرادی که با این شرایط زندگی میکنندمفید واقع میگردد.

روش درمان طب سوزنی

سوزنها که در طب سوزنی استفاده میگردد باریک و نازک هستند . در نقاطی از بدن که به صلاحدید اهل فن تعیین میگردد وسوزنها اطز طریق پوست برای آزاد شدن انرژی یاجذب انرژی بکار برده میشود قابل ذکر است این سوزنها از سطح پوست وارد میشود.

نقاط سوزنگداری در کل بدن  از قبیل شکم، مچ پا ،و…. انجام میپذیرد .

تعداد جلسات بنا بر تشخیص متخصص ای کا تعیین میگردد ولی ادامه درمان بمنطور درمان به خود فرد نیز بستگی دارد زیرا درمان ممکن است ماهها بطول انجامد.

خطرات

شاید این سوال پیش آید که آیا طب سوزنی خطری به همراه دارد ؟ در اینجا میتوان گفت از آنجایی که سوزنها استریل و یکبار مصرف هستند خطری ایجاد نمیکند مگر افراد سود جویی که خارج از سیستم امور ، نسبت به درمان اقدام میکنند و بهداشت فرد و میزان حساسیت را اطلاع ندارند میتوانند آسیب برسانند..

مرحله بعد کسب اطلاعاتیست که توسط مخصص پرسیده میشود که ممنوعیتی برای درمان با طب سوزنی دارید یاخیر.

در نهایت طب سوزنی بعنوان یک طب مکمل میتواند بسیاری از مشکلات  فردی وبصورت نمونه بیماری پسوریازیس را بر طرف سازد به شرطی که فرد  درمانگر دارای تخصص ودارای مجوز باشد.

 

گرد اورنده مطالب : حسین انتظاری

مدرس گروه توسعه طب کهن ،محقق و پژوهشگر طب سوزنی

اشتراک گزاری:

rayanfars

دیدگاه ها (0)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

نماد های اعتماد

علوم فیزیک ذهنی
wssps
دانشگاه پیام نور
انجمن پزشکی ملل متحد

تمامی حقوق برای گروه توسعه طب کهن محفوظ است | تنظیم شده توسط رایان فارس